19_0 Faberg

Sant Pere, guardià de les portes

STEPHAN KUHN
El Sant Pere de l’església de Fåberg (Noruega) és una de les millors pintures sobre taula de mitjan segle XIII preservades a Escandinàvia. L’obra prové d’aquest temple situat a prop de Lillehammer (Oppland, Noruega). L’apòstol, amb tonsura i aurèola, porta una túnica blanca amb matisos de color blau verdós, decorat amb punts taronja agrupats de tres en tres i un mantell ara gris i originàriament d’un color groc brillant d’orpiment amb tocs vermells, tot sobre un fons vermell. Pere té les claus a la mà dreta i un llibre a l’esquerra. La figura està emmarcada a dalt i a baix per franges horitzontals decorades amb fullatges. La pintura d’aquesta taula és excepcional en estil i qualitat, fins al punt que se l’ha relacionat amb el monjo i miniaturista anglès Matthew Paris, autor de miniatures comparables com les de la Historia Anglorum, i que a més se sap que va visitar la cort reial de Bergen com a legat papal i el monestir de Nidarholm prop de Trondheim el 1248. En l’actualitat s’és més prudent amb aquesta atribució, però tant si a la pintura hi va intervenir la mà de Matthew Paris com si no, els forts lligams culturals entre Anglaterra i Noruega en aquest període estan ben demostrats.

El sant Pere adornava l’exterior del batent esquerre d’un retaule-tabernacle que havia de ser de grans dimensions: com a mínim dos metres d’altura (sense comptar si estava coronat per una maqueta d’església) i no menys de tres metres d’amplada un cop obert. No se sap com i quan va arribar la pintura a la petita església de poble de Fåberg. Possiblement hi va anar a parar després de la dissolució dels monestirs noruecs durant la Reforma protestant l’any 1537.

La cara interior de la taula té el fons fet a imitació d’or, on els espais reservats sense daurar corresponen a les figures en relleu, avui perdudes, que es distribuïen en dos nivells a la cara interior de les portes, com al retaule-tabernacle de Múli. La microarquitectura que coronava les escenes també s’ha perdut. Basant-nos en exemples supervivents comparables i en la inscripció del panell que menciona els noms de dos dels tres Reis Mags, es pot deduir que el programa a les cares interiors de les portelles del retaule-tabernacle de Fåberg era de tipus marià, és a dir, que el tabernacle contenia una escultura de Maria amb el Nen Jesús. El registre superior contenia relleus que mostraven l’Anunciació i la Visitació, mentre que el registre inferior mostrava l’Adoració dels Reis Mags. La mateixa iconografia es pot reconstruir per a nombrosos retaules-tabernacle del mateix període.

TAMBÉ ET POT INTERESSAR
*  La Historia Anglorum de Matthew Paris, digitalitzada i d’accés lliure al web de la British Library (enllaç)